מה עושה פרגון לזוגיות? לאנשים בכללי?

החוקר והפסיכולוג אדי ברומלמן חקר וזה חלק מהדברים שלו-
כאשר אנחנו מקבלים מחמאות מוגזמות, כמו “העבודה שלך מושלמת! “- נוצר אצלנו סטנדרט גבוה, כל כך גבוה שנפחד לסכן אותו עד כדי כך שאנו עלולים להפסיק לנסות לאתגר את עצמינו ולהמשיך להתפתח רק מהחשש שנעשה טעות ונפסיק להיות כאלו “מושלמים”. הלחץ להוכיח את עצמינו לאחרים גובר ומונע לבחור בהזדמנויות נוספות.
המחקר בעצם מסביר איך מחמאות מוגזמים יכול לפגוע בנו.

אז מה זה אומר בעצם? לא לתת מחמאות לעצמינו? לא להחמיא לילדים שלנו? לסובבים אותנו? האם מחמאות יכולות לתרום לאלו שאנו אוהבים או יותר לסכן מאשר לתרום?

הפסיכולוגית והחוקרת קארול דואק מנסה לתת הסבר על ידי זה שהיא מבדילה בין דפוס חשיבה מקובע לדפוס חשיבה מתפתח. אנשים עם חשיבה מקובעת מאמינים שהאינטליגנציה קבועה, זאת אומרת שהכישורים האישיים והבין-אישיים שלנו לא משתנים יותר מידי. אם אנחנו חכמים ומוכשרים אז אנו חכמים ומוכשרים בכל תחום וכנראה שנצליח ואם אנחנו צריכים להתאמץ – אנחנו בעצם לא כאלו מוצלחים.
ברגע שאנחנו תופסים מאמץ כחוסר יכולת – למה שנרצה להתאמץ?
מצד שני, מי שדוגל בדפוס חשיבה מתפתח מאמין שהיכולות משתנות לאורך כל חיינו, בהתאם למה שאנחנו עושים וחושבים. בתפיסה כזו אנחנו מאמינים שמאמץ והשקעה מובילים להצלחה בעבודה, בלימודים או במערכות היחסים שלנו. עם גישה כזו, מאמץ הוא סימן חיובי להתקדמות בכל תחום.

בסיכום שלה, כשאנחנו משבחים על כישרון או על תוצאה כלשהי שאינם במאה אחוז בשליטתנו, אנחנו בעצם מטפחים דפוס חשיבה- קבוע. כשאנחנו משבחים על מאמץ והשקעה אנחנו מטפחים דפוס חשיבה מתפתח.

ומה לגבי הערכה עצמית נמוכה?
מחמאות עלולות להתפרש כשקר והנזק עוד יותר חמור כאשר זה נכנס לקשר רומנטי וממש פוגע במערכת היחסים, למשל –”הוא/היא לא באמת חושב/ת ככה, הוא/היא רק רוצה שאני ארגיש טוב יותר עם עצמי”. חוסר אמון במערכת יחסים לא מאפשר למערכת יחסים להיות בריאה וטובה לשני הצדדים.

למה לאנשים מסוימים יש קושי בקבלת מחמאות? זה יכול להיות סימפטום של קושי בסיסי ועמוק יותר. בכדי להצליח להרגיש יותר בנוח עם פרגון מהסביבה, קודם כל נסו לבחון את הערכה העצמית שלכם עם עצמכם, האם אתם מאמינים בעצמכם. זה תהליך ובמידה וזה מקשה עליכם ואתם לא מצליחים לבד טיפול בהחלט יכול לעזור לכם למצוא את הסיבות העמוקות יותר וללמוד להתמודד איתן.

מאחלת לכם להיות קצת פחות ביקורתיים כלפי עצמכם וכלפי הסובבים אתכם.
זכרו שלהכל יש סיבה עמוקה הרבה יותר כמו שתמיד יש דרכים לשפר ולפתור דברים.
תודה פשוטה לפעמים מספיקה בהחלט.
תמיד כדאי לחלוק את אור הזרקונים עם מי שעזר לכם להצליח.
תאמינו בעצמכם ותפרגנו על מאמץ של האחר!

אלה טלקר.

שיתוף המאמר:

עוד מאמרים בנושא הנקה

נגישות

רוצה להירשם? לחצי כאן